Wat is mentale concentratie en hoe werk je eraan?

Mentale concentratie is een sleutelfactor in ons dagelijks leven. Als je je niet kunt concentreren, wordt de dag ingewikkeld. Inderdaad, een goede concentratie is nodig op het werk, op school of gewoon om een ​​boek te lezen. Maar wat is uiteindelijk concentratie? Hoe definieer je het en vooral is het mogelijk om aan je concentratie te werken om het dagelijks leven te vergemakkelijken?

CONCENTRATIE: DEFINITIE

Concentratie wordt gedefinieerd als het vermogen om op een taak te focussen. Een goede concentratie kan storende elementen zoals geluid en externe invloeden blokkeren zodat onze gedachten niet afdwalen.

Concentratieproblemen komen vaak voor en kunnen op elke leeftijd voorkomen. De gevolgen zie je in de resultaten van je examens of in je professionele prestaties op het werk of gewoon in het dagelijks leven. Hoewel het volkomen normaal is om met het ouder worden een afname van cognitieve vaardigheden te voelen, is soms ondersteuning nodig.

TIPS OM JE CONCENTRATIE TE BOOSTEN

Concentratie is er niet automatisch: je kunt ervoor kiezen om aandacht te besteden aan iemand (collega in een vergadering, leraar in de klas) of iets (e-mail van een collega, boek, syllabus). De moeilijkheid is om ‘een vacuüm of een bubbel te creëren’ en de storende externe elementen buiten te sluiten.

Het is dus mogelijk om je concentratie te verbeteren. Het doel is om gemakkelijk gefocused te zijn en deze aandacht vooral ook te kunnen vasthouden zonder direct afgeleid te zijn.

Stap 1: goed begonnen = half gewonnen

Je moet gefocust zijn. Dus het is ideaal om jezelf in een goed humeur te brengen en “klaar te zijn om je te concentreren”. De omgeving speelt een rol: opgeruimd bureau om afleiding te voorkomen, muziek die geschikt is voor degenen die het helpt … Een andere tip is het opzetten van vaste rituelen en gewoonten: dit vergemakkelijkt het mentale proces.

Stap 2: Adem om gefocust te blijven

Studies tonen aan dat een verband tussen ademhaling en cognitieve vaardigheden steeds vaker voorkomt. Met verschillende vrij eenvoudige oefeningen kunt u uw ademhalingscycli (inademen / uitademen) beter controleren om aandachtig te blijven. En over ademhalen gesproken: een korte pauze tijdens een lange periode van concentratie helpt om je geest en ideeën te zuiveren en daarna meer gefocust te blijven.

HOE KAN JE JE CONCENTRATIE VERBETEREN?

Naast rituelen en gewoonten kunnen lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl ook de concentratie bevorderen. Frequente risicofactoren zoals stress, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, slaapgebrek en roken moeten – zoals vaak – worden vermeden.

Specifieke voedingssupplementen voor het geheugen zijn ook een praktisch hulpmiddel in het dagelijks leven. Goed gedoseerd en samengesteld uit natuurlijke ingrediënten, is een supplement zoals Cogniton® focus het laatste stukje van de puzzel voor een optimale concentratie.

COGNITON® FOCUS HULP VOOR CONCENTRATIE

Met het hectische tempo van onze samenlevingen zijn concentratiestoornissen en verlies van aandacht heel gewoon. Om de zaken zo goed mogelijk in balans te houden, is Cogniton® focus een uitstekende oplossing: een voedingssupplement dat het geheugen en de concentratie helpt, samengesteld uit natuurlijke voedingsmiddelen zoals extracten van Ginkgo Biloba, selenium, fosfatidylserine en vitamine D3.