logo
  • Het is zover. De examens staan voor de deur, de blokperiode is voor de meeste studenten begonnen.

    Om je geheugen te trainen en je concentratie te verbeteren is het nemen
    van Cogniton/Cogniton Plus/Cogniton Plus D3 niet voldoende.

    Hieronder hebben we enkele tips opgelijst die je kunnen helpen bij het studeren.

Tips om te slagen op uw examens

1. Verzamel al je studiemateriaal


Cursussen, boeken, notities, examenvragen, samenvattingen... Breng structuur in de hoofdstukken aan door middel van tussenschotjes, post-its enz… Kopieer voor elk vak je inhoudstafel naar A4-formaat.

2. Wees realistisch


Maak een eerlijke stand van zaken en bekijk of alle vakken afleggen in juni überhaupt wel mogelijk is. Vakken waarvoor je bij wijze van spreken nog niets hebt gedaan, laat je best vallen om andere wel haalbare vakken niet te compromitteren en om je slaagkansen te vergroten.

3. Maak een goede blokplanning


Tel hoeveel halve dagen je beschikbaar hebt om te blokken, zowel in de examenperiode zelf als tijdens de blok. Bedenk hoeveel halve dagen je idealiter zou willen spenderen aan elk af te leggen vak. Begin van je laatste examen richting je eerste examen de beschikbare halve dagen te verdelen volgens noodzaak. Verdeel het aantal te studeren hoofdstukken over de uitgetrokken tijd en bouw herhaalmomenten in.

4. Plan pauzes in


Zo geef je jezelf en je hersenen even de kans om op adem te komen. Je hersenen kunnen onmogelijk elk moment van de dag optimaal functioneren.

5. Vraag jezelf af wat je doelstelling is bij het instuderen van bepaalde leerstof


Wil ik deze cursus van buiten leren? Wil ik slechts in grote lijnen weten waarover het gaat? Sta stil bij deze vragen en vertrek van daaruit om je lesmateriaal in te lezen. Zo kan je veel gerichter studeren en loop je minder groot risico om je aandacht gaandeweg te verliezen.

6. Bedenk bij jezelf hoe je het best zaken opslaat


Onze zintuigen spelen een rol in het opslaan van gegevens. Heb je een auditief geheugen of eerder visueel? Onbewust weet je normaal al of je zaken beter onthoudt als je ze ziet of hoort. Speel hierop in. Indien je eerder een auditief geheugen hebt, herhaal je leerstof dan luidop. Word je meer visueel gestimuleerd, schrijf je leerstof dan op. Maak schema's, samenvattingen, post-it's... Kortom: maak notities van waar je mee bezig bent.

7. Creëer voorspelbaarheid door routine


7.00u opstaan en ontbijten, 8.00u tot 12.30u blokken (met 2 x 15’ pauze), lunch, 13.30 tot 18.00u blokken (met 2 x 15’ pauze), avondeten, 19.00u tot 21.00u uur herhalen, ontspanning en 8 uur slapen.

8. Vermijd cafeïnehoudende dranken of energy drinks na 18.00u


De energieboost die deze dranken geven is slechts van korte duur en heeft op langere termijn slechte gevolgen voor je concentratie en geheugen.

Ontdek de voordelen van Cogniton® >>